Suiker

Suiker, ook wel het witte gif genoemd. Veel en regelmatig suiker eten, verstoort de opname van vitaminen en mineralen in onze darmen. 

Suiker eten maakt hongerig

Veel en regelmatig geraffineerde suiker eten maakt ons hongerig en hangerig.
Het gevoel hebben als van een bodemloze put. Wij eten een stevige calorierijke maaltijd en een uur later hebben wij weer honger als een beer.

Alsof het lichaam vergeten lijkt te zijn dat het kort geleden al helemaal volgepropt is met voedsel.
En dan midden in de nacht wakker worden met een rommelende maag, verrekte honger dan toch maar weer iets eten.

Welkom in het web, het web van suiker en zijn verslavende werking.
Voor diegenen die er gevoelig voor zijn is het een vicieuze cirkel.

Monosacchariden en disachariden

Er bestaan twee soorten suiker: monosacchariden en disachariden.
Voorbeelden van monosacchariden:
– Fructose (vruchtensuiker)
– Glucose (druivensuiker)

Voorbeelden van disachariden:
– Sacharose (witte tafelsuiker)
– Lactose (melksuiker)
– Maltose (moutsuiker, zit in bier)

Geraffineerde suikers

Dit zijn de suikers die in een fabriek bewerkt zijn. Bijvoorbeeld van een suikerbiet of riet naar kristalsuiker, poedersuiker of basterdsuiker. De reden om deze suikers te bewerken is heel simpel, zodat het product langer houdbaar is.

Tijdens het bewerken in de fabriek, worden alle mineralen, vitamines en andere voedingsstoffen uit de suikerbiet of –riet gehaald, tot dat er pure suiker (energie) overblijft. Daarom worden geraffineerde suikers ook wel lege koolhydraten genoemd, omdat je wel de energie (=calorieën) binnenkrijgt, maar niet de nuttige andere voedingsstoffen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *