Water is onze nummer één meest belangrijke levensbehoefte. Wanneer wij een paar dagen geen water zouden drinken dan overleven wij dit niet.

Ons menselijk lichaam bestaat voor 2/3 uit vocht, zo’n 70 % ongeveer.
Dit vocht zorgt voor stevigheid en volume in onze cellen. Het zorgt ervoor dat ons bloedplasma vloeibaar is. En dit bloed is weer noodzakelijk voor de transport van o.a. zuurstof, bouwstoffen, afvalstoffen en afweercellen. Toxische lichaamsvreemde stoffen die geen functie hebben worden naar de nieren en lever getransporteerd. 

Hierbij kunnen we denken aan pesticiden, metalen, alcohol, nicotine en cafeïne. Hoe meer water je drinkt, hoe dunner het bloed hoe sneller de afvoer van deze gifstoffen is. Daarnaast houd een goede vochtbalans onze lichaams -temperatuur in balans. 

Ook helpt voldoende vocht de ontlasting in de darmen zacht te houden. Wanneer je te weinig vezels hebt gegeten en te weinig hebt gedronken, dan zul je merken dat de stoelgang moeizamer verloopt. Dit komt omdat er te weinig vocht is binnen gekomen, het lichaam gaat dan vocht onttrekken aan je ontlasting waardoor het gaat indikken. Oorspronkelijk een heel slim overlevingstrucje van ons lichaam. 

Het signaal dorst

Zodra je merkt dat je dorst hebt, dan ben je eigenlijk al te laat met drinken. Dorst is namelijk een noodsignaal die aangeeft dat het waterpeil te laag is. Dit wil je liever voor zijn om bijvoorbeeld verstopping en hoofdpijn voor te zijn. 

Het aanvullen van dit waterpeil kun je doen door water te drinken, maar je haalt ook vocht uit groente en fruit. Een gezonde man of vrouw heeft ongeveer twee liter vocht per dag nodig. Dit geld uiteraard niet voor iedereen, mensen met hart of nierfalen hebben vaak een vochtbeperking waardoor ze veel minder mogen drinken. 

Wanneer heb je meer vocht nodig

In sommige gevallen heb je meer vocht nodig dan normaal.
 

Bevalling & borstvoeding

Een vrouw die net bevallen is heeft meer vocht nodig omdat zij waarschijnlijk veel bloed heeft verloren. Ook vrouwen die borstvoeding geven moeten gedurende de dag een paar extra glazen water drinken. Hier heeft het lichaam ook een slim trucje op bedacht. Vaak voelt de moeder zelf een dorstprikkel zodra haar baby aan de borst gaat drinken.
Het is ook wel logisch, het lichaam maakt moedermelk aan, en dit vocht moet van buitenaf worden aangeleverd.

zout onttrekt vocht

Wanneer je zoutig hebt gegeten dan zul je meer vocht moeten drinken.
Het zout onttrekt vocht uit het lichaam doordat het snel afgevoerd wil worden door de nieren. 
Daarom is regelmatig te veel zout eten belastend voor de nieren.
Vooral aan kant en klaar maaltijden is (te)veel  zout toegevoegd. Maar ook in bijvoorbeeld softijs zit zout. Voeg eens één week lang geen zout toe aan je maaltijd, en eet dan weer eens een diepvries pizza, zout explosie in je mond!

Alcohol onttrekt vocht

Wie een avondje ruimschoots alcohol heeft gedronken, weet hoe het voelt om wakker te worden met een kater, droge mond en een flinke hoofdpijn.
Deze bonzende hoofdpijn en droge mond wordt  veroorzaakt doordat je bent uitgedroogd. Het zijn gewoon uitdrogingsverschijnselen, en dit is hoe het werkt. 

Ons lichaam ziet alcohol als een gifstof. Hierdoor gaat het sneller en meer vocht afdrijven zodat de gifstoffen weer worden afgevoerd. Dit is waarom je vaker moet plassen wanneer je alcohol drinkt.
Eigenlijk verlies je dus meer vocht als dat er binnen komt.
Alcohol, tevens als koffie stimuleert de vochtafdrijving (diuretica).
Maar koffie onttrekt geen vocht, het prikkelt alleen de blaas waardoor je sneller moet plassen.

Tijdens sporten meer drinken

Tijdens het sporten verlies je extra vocht door middel van transpireren. Een optimale vochtbalans zorgt voor betere sportprestaties. Om een vochttekort aan te vullen is het aan te raden om 130 ml (koffiekopje) water per kwartier te drinken.

Als je intensief sport en meer spiermassa aanmaakt dan gaat het lichaam ook meer vocht bevatten. Al dat extra spiermassa bevat namelijk veel vocht. Daarom komen veel mensen vaak ook aan in plaats van af wanneer zij beginnen met fitness.

Ouderdom en meer drinken

Oudere mensen (65+) drinken over het algemeen minder dan jonge mensen. Dit heeft een reden en dat ligt in de hersenen. Het lichaam van ouderen signaleert dorst, maar ook honger minder goed. Een team Australische onderzoekers heeft na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat de hersenen van ouderen minder goed reageert op signalen van dorst.

Laat dus altijd een glaasje water achter wanneer je bij opa en oma op bezoek bent geweest.