Hoogsensitieve en hooggevoelige mensen zijn extra snel uit balans door schommelingen in hun bloedsuiker. Dit zorgt namelijk voor overprikkeling, wat weer leidt tot een wisselend humeur met labiele of sacherijnige buien, vergeetachtigheid en vermoeidheid.

Net als dat kunstmatige kleurstoffen niet heel goed zijn voor een ADHD’er, haalt suiker niet het beste van een hoogsensitieve (HSP) naar boven. Zij reageren wellicht extra gevoelig op het goedje suiker dan anderen. Een stabiel en gezond voedingspatroon is voor gevoelige mensen daarom heel erg belangrijk. Hun zenuwstelsel uitgebreider waardoor zij prikkels in hun omgeving intenser ervaren, maar zich daarnaast ook snel overweldigt kunnen voelen.

Wat een mooie eigenschap is dat hsp goed zijn in het herkennen van subtiele signalen in hun omgeving. Heb je bijvoorbeeld onlangs iets aan je uiterlijk veranderd, of zit je slecht in je vel dan zal een hsp’er dit ongetwijfeld direct opmerken.

Ook kunnen hoogsensitieve personen bepaalde sferen aanvoelen zoals een gespannen sfeer, dit is een prikkel wat meteen binnen komt.
Een hsp’er die nog onbekend is met zijn eigen gevoeligheid kan dit ook negatief op zichzelf betrekken, door te denken dat zijzelf iets verkeerd gedaan hebben. Het is daarom raadzaam om jezelf goed te leren kennen en te begrijpen hoe je in elkaar zit. Hierdoor kun je dingen beter plaatsen zonder jezelf naar beneden te halen.

Uniek karakter eigenschap

Het is niet zo dat mensen die hoogsensitief zijn beter of slechter zijn dan andere mensen, deze gevoeligheid is slechts hun eigen unieke karakter eigenschap. Het is goed dat er nuances zijn in mensen. Zo werkt het ook in het dierenrijk, sommige dieren zoals herten hebben hele verfijnde antennes waardoor zij snel gevaar kunnen opmerken.
Hier baten ander dieren weer van zodat ze weten wanneer ze moeten vluchten.
En andere dieren zijn eerder vechters zoals de leeuw.
Een ander dier zoals de giraffe heeft helikoptervieuw met zijn uitkijk over een breed veld, enzovoort.

De Amerikaanse psychotherapeute dr. Elaine Aron is diegene geweest die in de jaren 90 de term hooggevoeligheid bedacht en hier wetenschappelijk onderzoek naar deed.
Zij is auteur van het boek; Hoog Sensitieve Mensen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. 
Eén op de vijf mensen wordt geboren met een verhoogde gevoeligheid, en vele grote kunstenaars en denkers die de wereld heeft voortgebracht waren HSP’s. Veel HSP’s zijn uiterst consciëntieus en intuïtief. Maar de eigenschap heeft ook lastige kanten: HSP’s hebben de neiging snel overweldigd te raken door gezelschap, het werk of een drukke omgeving, waardoor ze, als reactie, in hun schulp kruipen. 

HSP’s hebben vaak last van onzekerheid en van sociale belemmeringen. Elaine Aron, psychotherapeut en zelf een HSP, combineerde wetenschappelijk onderzoek met haar ervaringen als therapeut en schreef een toegankelijk en bruikbaar boek voor HSP’s én voor de mensen in hun omgeving.

Hoogsensitief en voeding

Veel hoogsensitieve mensen zijn gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen, zij ervaren met name stimulerende middelen intenser zoals koffie, thee en frisdrank.

De cafeïne in koffie kan zorgen voor een gestrest en opgejaagd gevoel, met name in de keel kan dit drukkend aanvoelen. Een heerlijk suikerloos alternatief is Golden Milk Latte van Chikko met als basis ingrediënt kurkuma.

In gewone thee zit theïne, dit heeft net als cafeïne ook een opwekkend effect. Teveel kopjes, of sommigen hebben dit na één kopje al, geeft een rusteloos en gespannen gevoel met hoofdpijn nadien. In rooibos en in kruiden thee van bijvoorbeeld Zonnatura zit geen theïne. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zit er in groene thee zitten ook kleine hoeveelheden theïne.

Van de suiker in frisdrank word een hsp’er ook niet veel beter.
De hoeveelheid suiker wat in frisdrank zit is overigens torenhoog, één glas cola bevat al zo’n zes suikerklontjes. Door deze hoeveelheid aan suiker stijgt het bloedsuiker waardoor er veel insuline aangemaakt moet worden. Maar het bloedsuiker zakt vervolgens weer zo snel dat je een te lage bloedsuiker creëert.

Door deze te lage bloedsuiker ontstaat er weer een hongerig, duizelig, onrustig en lusteloos gevoel. Je lichaam snakt namelijk weer naar de volgende shot aan suiker, dan maar weer een glas cola. Deze vicieuze cirkel is voor een niet hooggevoelig persoon al onprettig, laat staan voor een hsp.
Het grote verschil tussen beide zit hem in bewustwording, een hsp is van nature alert op haar lichaamsprocessen waardoor dit onprettige gevoel opvalt.
Het onprettige gevoel is afleidend waardoor zij zich minder goed kan concentreren. Ervoor zorgen dat het bloedsuiker gedurende de dag stabiel blijft is het beste wat je kunt doen.

Van bewerkte voeding, voorverpakte voeding vol met kleur – geurstoffen en e-nummers raakt het gevoelige systeem van de hsp’er ook uit balans.
Veelal proeven zij direct wanneer iets niet meer vers is, of wanneer iets onnatuurlijk of chemisch smaakt. Een hoog sensitief persoon doet er goed aan om te kiezen voor verse producten, een gerecht smaak te geven met kruiden die niet uit pakjes komen, daar is vaak veel zout en e-nummers aan toevoegt.

Wat zijn E – nummers

E-nummers zijn additieven: oftewel stoffen die worden toegevoegd aan een product om het product langer houdbaar te maken, zorgen dat het niet klontert, het extra kleur/geur te geven enzovoort. Mensen met een hoogsensitief zenuwstelsel reageren vaak extra gevoelig op deze toevoegingen. Wat zich kan uiten in winderigheid, vermoeidheid of een algeheel belabberd gevoel.

Eet het liefst bij regelmaat zo puur en gezond mogelijk.
Maar als je dan toch eens zondigt voel je dan niet schuldig maar geniet er dan van. Schuldgevoel is namelijk een laag vibrerend en giftige emotie die geen enkele meerwaarde heeft in het geval van eten. Bon appetit.