Een hoogsensitief persoon (HSP) is vaak gevoeliger voor suiker dan een niet sensitief persoon. Deze grote schommelingen in hun bloedsuiker hebben een negatieve invloed op hun mentale stabiliteit. Deze bloedsuiker pieken en dalen zorgt namelijk voor het gevoel van overprikkeling. En overprikkeling maakt zich toonbaar door een wisselend humeur met labiele of sacherijnige buien, afsluiten, vergeetachtigheid en vermoeidheid.

Net als dat kunstmatige kleurstoffen niet zo gunstig zijn voor een ADHD’er, zo haalt suiker niet het beste van een HSP naar boven. Zij reageren namelijk extra gevoelig op het pep goedje suiker. Het zenuwstelsel van een HSP is alerter waardoor zij prikkels in hun omgeving intenser ervaren, maar zich ook snel overweldigt kunnen voelen. Een stabiel en gezond voedingspatroon is voor een gevoelig persoon daarom zeer belangrijk om mentaal stabiel te blijven. 

Terwijl ik dit opschrijf maak ik mij ten goede aan een chocolade paashaas die zonder twijfel direct helemaal op gaat. Weten en doen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Waarom ik het toch eet terwijl ik weet dat het geen gunstig effect heeft op mijn lichaam en geest is mij een raadsel. Van jongs af aan heb ik altijd al gesnakt naar zoetigheid, vooral chocolade was daarin mijn guilty pleasure.

Het liefste zou ik willen dat ik heel consequent was in het nastreven van mijn gezondheids-doelen. Maar dit is nou eenmaal niet het geval. Wel weet ik waar en wanneer het weer mis gaat.

Eigenlijk ben ik als een stok verslaafde roker of als een alcoholist die gestopt is met drinken. Voor hun is het dan ook onmogelijk om ooit nog een glas alcohol of een sigaretje op te steken. Eens verslaafd altijd verslaafd. Deze relatie heb ik met mijn “frennemy” suiker.

Wanneer ik een tijdje ben gestopt dan voel ik mij goed, vrolijk en energiek, de schreeuw om zoetigheid in mijn hoofd is verdwenen en is het is gemakkelijk om te weerstaan.
En nu komt de valkuil waarin ik niet moet vallen maar helaas wel vaak doe. Het weerstaan was tot nu toe gemakkelijk, maar dan komt er een verjaardag of een etentje. Tijdens deze gelegenheid accepteer ik het aanbod om een stuk taart te eten en dan ook maar meteen wat chipjes, toastjes chocolade pinda’s enz. Het is aan. De volgende dag word ik wakker met knetter veel behoefte aan zoetigheid. En aan deze craving geef ik vervolgens gemakkelijk toestemming. In mijn hoofd verantwoord ik dit gedrag met; ach ik snoep al zon tijd niet meer dit kan wel even. Echter blijft het niet bij “even” het hek is van de dam en de schapen (chocolade schapen waarschijnlijk)  denderen mijn mond in.

De enige oplossing is om weer cold turkey en acuut te stoppen met de chocolade, nutella, chips en koekjes. Dit ga ik doen!
Zodra mijn spijsvertering de chocolade paashaas heeft verteerd ga ik weer kappen met die zooi. Wetende dat de komende dagen zullen bestaan uit hoofdpijn, vermoeid, prikkelbaar en die vervelende stem in mijn hoofd die mij probeert te verleiden toch toe te geven aan de zoetigheid.
Deze stem is een manipulator eerste klas. Haar tactiek is om alles te bagatelliseren en kleiner te maken dan het is. Ach wat maakt het uit, zon stukje chocola ga je niet dood aan. Kom op het is lekker en je wil het, neem gewoon. Nee stem, houd op het klopt ik ga er niet dood aan, een te hoge BMI heb ik ook niet.
Maar ik weet uit ervaring dat een bestaan zonder suiker mij beter in mijn vel doet voelen en daar streef ik naar.

Hoogsensitief en voeding

Veel HSPers zijn gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen, zij ervaren met name stimulerende middelen intenser zoals redbull (cafeïne)  koffie (cafeïne), chocolade (cafeïne + suiker) thee (theïne) en frisdrank (suiker).

Koffie
Waarbij koffie de meeste mensen een prettig wakker makend gevoel kan geven. Zorgt cafeïne bij een hoog sensitief persoon vaak voor een gestrest en opgejaagd gevoel, met name in de keel kan dit een vreemd drukkend geven. Ook kunnen mensen met ADHD & ADD en ASS suiker en cafeïne beter vermijden om zich stabieler te doen voelen. 

Thee
In gewone thee zit theïne, dit heeft net als cafeïne ook een opwekkend effect. Teveel kopjes, geeft een rusteloos en gespannen gevoel met hoofdpijn nadien.
In rooibos en in kruiden thee van bijvoorbeeld Zonnatura zit geen theïne. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zit er in groene thee zitten ook kleine hoeveelheden theïne. persoonlijk heb ik geen last van een onprettig gevoel na groene thee. 

Frisdrank
Van de suiker uit frisdrank word een gevoelig persoon ook niet veel beter.
De hoeveelheid suiker wat in frisdrank zit is overigens torenhoog, één glas cola bevat al zo’n zes suikerklontjes. Door deze hoeveelheid aan suiker stijgt het bloedsuiker snel waardoor er veel insuline aangemaakt moet worden. Maar het bloedsuiker zakt vervolgens net zo snel als dat het steeg waardoor je weer een te lage bloedsuiker creëert.

Bloedsuiker schommelingen
Door een te lage bloedsuiker ontstaat er weer een hongerig, duizelig, onrustig en lusteloos gevoel. Je lichaam snakt namelijk weer naar de volgende shot aan suiker, dan maar weer een glas cola of iets anders energierijks. Deze vicieuze cirkel is voor een niet hooggevoelig persoon al onprettig, laat staan voor een HSP. Het onprettige gevoel is namelijk afleidend waardoor zij zich minder goed kunnen concentreren. Ervoor zorgen dat het bloedsuiker gedurende de dag stabiel blijft is het beste wat je kunt doen. 

Bewerkte industriële voeding
Van bewerkte voeding, voorverpakte voeding vol met kleur – geurstoffen en e-nummers raakt het gevoelige systeem van een HSP ook uit vermoeid.
Vaak proeven zij direct al wanneer iets niet meer vers is, of wanneer iets onnatuurlijk of chemisch smaakt. Een hoog sensitief persoon doet er goed aan om te kiezen voor verse biologische producten. Je kunt gemakkelijk smaak geven aan een gerecht met kruiden die niet uit pakjes komen, want aan pakjes is vaak veel zout en e-nummers toevoegt.

Gevoelig voor gevoelens
Ook kan een HSP direct bepaalde sferen aanvoelen in een ruimte zoals een drukkende/ gespannen sfeer, dit is een prikkel wat meteen binnen komt. Ook gevoelens van de ander kan aangevoeld worden. Al weten niet alle hoog sensitieve personen “wat” het is wat ze voelen.
Of hebben helemaal niet door dat het met de ander te maken heeft. 
Veel hoog sensitieve personen zijn onzeker over zichzelf. En voor een HSP die zijn eigen gevoeligheid nog niet getraind heeft betrekken negatieve gevoelens vaak op hunzelf.
Door te denken dat zij zelf de veroorzaker zijn van negatieve emoties van een ander.
Als een ander boos naar jou kijkt of prikkelbaar op je reageert, heeft het negen van de tien keer met hun eigen problemen te maken. Ze hebben bijvoorbeeld net een discussie aan de telefoon gehad en jij stapt vervolgens de kamer binnen om vrolijk hoi te zeggen. Dat de ander vervolgens kortaf op jou reageert heeft niets met jou te maken. Wees zo gegrond mogelijk en laat je niet uit balans halen door hoe een ander op jou reageert.

Uniek karakter eigenschap

Het is niet zo dat mensen die hoogsensitief zijn beter of slechter zijn dan andere mensen, deze gevoeligheid is slechts hun eigen unieke karakter eigenschap.
Het is goed dat er nuances zijn in mensen. Zo werkt het ook in het dierenrijk, sommige dieren zoals herten hebben hele verfijnde antennes waardoor zij snel gevaar kunnen opmerken.
En andere dieren zijn eerder vechters zoals de leeuw.
En andere dieren zoals de giraffe hebben veel overzicht met zijn uitkijk over een breed veld.

Waar komt de term HSP vandaan?
De Amerikaanse psychotherapeute dr. Elaine Aron is diegene geweest die in de jaren 90 de term hooggevoeligheid heeft bedacht. Zij doet hier nog steeds wetenschappelijk onderzoek naar.
Zij is auteur van het boek;
Hoog Sensitieve Mensen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt.

Eén op de vijf mensen wordt geboren met een verhoogde gevoeligheid. Veel HSP’s zijn uiterst consciëntieus en intuïtief. Maar de eigenschap heeft ook lastige kanten: HSP’s hebben de neiging snel overweldigd te raken door gezelschap, het werk of een drukke omgeving, waardoor ze, als reactie, zich gaan afsluiten.