Als je oog op dit artikel is gevallen heb je hoogst -waarschijnlijk de neiging om je regelmatig te overeten aan troostvoedsel.

Wat voor de één een zak paprika chips kan zijn is voor de ander een reep BonBonBloc. Onderhands ben jij dit verslavende patroon helemaal spuugzat. Het geeft tijdelijke troost en afleiding, wat achterblijft is een ellendig en futloos gevoel. Inmiddels geeft het spiegelbeeld dat naar je terug staart je een gevoel van schaamte, afkeer en teleurstelling. 

Deze negatieve gevoelens zijn inmiddels vertrouwde metgezellen van je geworden die je levenslust naar beneden trekken. Hoe heb ik het zover laten komen? Bedenk je je nog eens als je in de spiegel kijkt. Deze negatieve staat van zijn helpt doorgaans niet om je beter te voelen over zichzelf. 

Door deze bak negatieve gevoelens krijg je juist weer de neiging om troost te zoeken in iets “lekkers”.
Ik heb het verdient zegt je dan tegen jezelf, het knagende gevoel van weerstand te onderdrukken.
Heel even genietend van dat chocolade taartje. Helaas is het genieten maar van tijdelijke aard,
wat volgt is het bekende gevoel van spijt en waardeloosheid. Het is inmiddels een vicieuze cirkel geworden.

Genot versus geluk

Wie genot nastreeft zal op de lange baan altijd teleurgesteld achter blijven. Bij genot komt er dopamine vrij en dit is van tijdelijke aard. Geluk daartegenover maakt serotonine vrij, geluk is diepgaander en strekt zich uit over een langere baan. 

Geluk zit diep van binnen in iedereen verstopt wachtend om aangeboord te worden. Uiteindelijk wil iedereen gelukkig zijn toch? Dat is in ieder geval wel hetgeen wat de meeste mensen nastreven. Hoe je geluk aanboort, daar zijn allerlei zelfhulpboeken over geschreven. 

Er is niet één recept voor, ieder mens heeft namelijk andere ingrediënten nodig. Zo werken de ingrediënten, dankbaarheid, relativeren en liefde voor de ene persoon heel goed.
En voor een ander weer de combinatie van behulpzaamheid,  vergeving en acceptatie beter.

Zelfonderzoek

Het is aan iedereen individueel om uit te zoeken wat zijn persoonlijke ingrediënten zijn voor geluk. Weer terug naar de kop van dit artikel “emotie eten”. Onderzoek eens grondig wat voor gat je probeert te vullen met het kortstondige plezier van iets “lekkers” te moeten eten. Wat voor een ander trouwens drugs, alcohol, gokken of seks kan zijn. Onderzoek je behoeftes, aan welke behoefte wordt er, of is er in het verleden niet voldaan? Lees in het volgende artikel meer over de behoeftes van Tony Robins.