Wat is nou eigenlijk het verschil tussen cruesli en muesli? De namen lijken op elkaar net als de verpakkingen en de inhoud. Toch is er wel degelijk een groot verschil tussen deze twee ontbijt opties.

De meeste mensen willen graag de dag starten met een gezond en voedzaam ontbijt, maar waar kies je dan eigenlijk voor? In de supermarkt bij de afdeling ontbijtgranen duizelt het je voor de ogen, keuzemogelijkheid genoeg. Bijna elke grote merknaam, zoals Quaker verkoopt pakken muesli en ook cruesli. In dit artikel leg ik uit waar muesli en cruesli vandaan komen en waaruit ze bestaan.

Muesli

Muesli is door de Zwitserse arts M. Bircher bedacht in het jaar 1900. Hij schreef het voor aan zijn patiënten als ontbijt. Dit met als doel om de gezondheid van zijn patiënten te bevorderen.
Een goede start van de dag is het halve werk leek hij te denken. Dokter Bircher had als visie meer voeding te eten die uit de natuur kwam. De toenemende welvaartsziekten wees hij toe aan het feit dat de mens steeds meer bewerkt voedsel ging eten. Geraffineerde suikers en wit meel waren in zijn ogen krachteloos voedsel.

Waaruit bestaat muesli

Oorspronkelijk bestaat muesli uit gedroogde vruchten, uit noten zoals hazelnoten, walnoten en amandelen en uit havervlokken. Tegenwoordig zie je veel muesli die voornamelijk bestaat uit haver, gerst en tarwevlokken met vrij weinig stukjes fruit en nootjes.
Bij het kiezen van muesli kijk dan altijd even op het ingrediënten etiket. Deze regel geld namelijk voor alle etiketten;
Het eerst genoemde ingrediënt, daarvan zit het meeste in het product. En het laatste genoemde ingrediënt dat zit het allerminste in het product. Leuk weetje, deze regel kun je bijvoorbeeld ook voor shampoo gebruiken. Welk merk moet ik kiezen zul je denken.
Het eigen merk van de Alber Heijn en Zonnatura komen op verschillende sites als beste
uit de test!
 

Waaruit bestaat cruesli

Cruesli zijn aan elkaar geplakte stukjes haver, gerst of tarwevlokken.
En waar zijn deze mee aan elkaar vast geplakt? Met suiker en verzadigde vetten, zoals witte suiker, honing en palmolie. Palmolie klinkt gezond en als iets natuurlijks zou je denken maar het tegendeel is waar. Lees hier meer over Palmolie.
Persoonlijk vind ik cruesli lekkerder dan muesli maar dat komt omdat mijn suikerverslaving dan fijn getriggerd word. In mijn studententijd was is zeer verslaafd aan de cruesli met stukjes chocola van Quaker. Cruesli is een stuk knapperiger en harder dan muesli, dit komt door de suiker en het vet

Wat is Granola

Kort geleden werd er weer een nieuwe term bedacht, Granola! Qua samenstelling lijkt Granola heel erg op muesli. Echter is Granola gezoet met honing, ahornstroop of agavesiroop.
Hierdoor is Granola ook iets knapperiger dan muesli.
Maar zoals je in het artikel Trendy Suikers kunt lezen maakt het lichaam geen onderscheid tussen soorten suiker.
Dus mijn advies is , wil je een gezond ontbijt waarbij je bloedsuiker niet te hard stijgt ga dan voor muesli. 
 

Muesli zelf maken

Natuurlijk kun je muesli ook zelf maken en het is nog gemakkelijk en lekker ook. Het enige wat je nodig hebt is een bakplaat, ovenpapier en een oven.
Kies de granen die jij wilt, zoals havervlokken, boekweitvlokken, roggevlokken of speltvlokken. Kies de zaadjes die jij wilt, zoals zonnebloem/ pompoenpitten, lijnzaad, chiazaad, sesamzaad. Kies de noten die jij wilt zoals walnoten, pecannoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten. En vervolgens maak het af met gedroogd fruit zoals, abrikozen, vijgen, dadels, pruimen
.