Startpagina

Op zoek naar
de waarheid over voeding en gezondheid

puur natuur

 

Of suiker verslavend is daarover zijn de meningen verdeelt. Raadpleeg google maar eens en je komt websites tegen die beweren dat suiker verslavend is en onderzoekers die zeggen dat suiker niet verslavend is. Op deze site lees je inhoudelijk over wat suiker is en wat het met je lichaam doet. Geschreven vanuit eigen ervaring met suiker en aangevuld met uitkomsten vanuit onafhankelijk onderzoek.


Is suiker verslavend

Suiker, het is onze vriend en vijand. De meeste mensen zijn zich er niet eens bewust van dat zij afhankelijk zijn geraakt aan suiker. Met suiker bedoel ik niet alleen de witte suiker klontjes maar alle producten rijk aan koolhydraten en de verborgen suikers.
Suiker = koolhydraten. Wat triest is dat tegenwoordig heel veel producten gepromoot worden alsof ze gezond zijn maar dit in wezen helemaal niet zijn. Behoorlijk schandalig dat wij
” de consument” zo opgelicht en bedondert worden, mentale manipulatie is het.

Als weerwoord beweerd de voedselindustrie dat zij niet anders kunnen omdat de consument het zo wilt. Yeah right, wat wij als consument willen is gewoon eerlijkheid en duidelijkheid over wat het is dat wij eten. Deze vervalsing van de werkelijkheid gebeurd constant doordat een product neergezet en gepromoot wordt als iets gezonds. Maar stiekem blijkt het product toch een stuk minder gezond te zijn. Zoals vetarme fruit yoghurt, margarine, muesli repen, ontbijtkoek, drinken van vruchtensappen.

Suiker word vermomd

Grote bedrijven denken er continue over na hoe zij hun ongezonde product het beste aan de markt kunnen brengen. Vooral in een maatschappij waarin mensen wakker worden, het internet voorhanden hebben en steeds alerter word omtrent wat zij eten. 

Trendy suiker word vermomd alsof het geen suiker meer is, denk aan ahorn, honing en agave siroop, dit is wel verantwoord wordt geclaimde. Nee, ons lichaam ziet dit product alsnog als suiker. Met als gevolg een grote stijging van suiker in het bloed, een alvleesklier die te hard moet werken om dit suiker weer af te breken. Lees in het volgende artikel meer over “trendy suiker”

Door middel van manipulerende visuele reclame spotjes worden wij misleid. Denk alleen al aan hoe fastfood commercials hun hamburgers promoten. Ze moeten toch iets bedenken om het er fris uit te laten zien. 
Bergen knapperige sla blaadjes komen uit de lucht vallen , verse sappige groenten zoals tomaat alsof het uit hun eigen moestuin geplukt is. Biologisch vlees eigenhandig door de slager zelf gemaakt. En uiteraard brood vol met vezels, sesam pitjes en andere geweldige voedingswaarden. Zij spelen in op ons gevoel door het er zo gezond mogelijk uit te laten zien. Maar het is schone schijn, als zoveel dingen in deze tijd,  denk maar eens aan sociaal media. Wij zien alleen maar hoe geweldig iedereen het heeft, niemand post ooit zijn tegenslag of meest ellendige emoties. Alhoewel is dit wel iets dat in ontwikkeling is bij een kleine groep mensen, eerlijkheid over depressie bijvoorbeeld. 

Suiker is suiker

Suiker is suiker en het blijft suiker. Rare uitspraak zul je denken maar dit is wat er mee wordt bedoelt. Alle soorten suikers waaronder ook honing en agave siroop worden door ons lichaam op dezelfde manier herkent.
Van suikerbieten en suikerriet wordt kristalsuiker gemaakt. Ook zijn er nog andere soorten suikers zoals melksuiker (lactose) vruchtensuiker (fructose) en ook zetmeel (granen en aardappels). 
Suiker oftewel sacharose behoort tot de koolhydraten. Ons lichaam zet het suiker om in Glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam. Echter bij suiker komt er extreem veel glucose, waardoor de alvleesklier zeer veel insuline moet aanmaken dit weer af te breken. De term koolhydraten heeft een slechte naam gekregen, maar koolhydraten hebben wij wel degelijk nodig. Lees meer hierover in volgende artikel De waarheid over koolhydraten.

Wie gezond wil zijn zonder overgewicht haalt 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten (zetmeel en suiker). Ga je voor minder dan 40% zal je lichaam zijn energie (suiker) halen uit je spieren en dat wil je niet, tenzij je voor de graatmagere size zero look gaat. Ga je voor meer › dan 70% dan zal ons lichaam suiker opslaan als vet en dat wil je ook niet, tenzij je als een beer een paar maanden gaat overwinteren.

Wat gebeurd er in ons lichaam na het eten van suiker

Laten we realistisch blijven, je raakt niet van de ene op de andere dag meteen verslaafd zaan suiker. Pas bij het dagelijks eten van suiker, en dat voor een langere tijd activeer je je brein en lichaam om verslaafd te raken aan suiker. 

Het beloningscentrum

In onze hersenen bestaat er zoiets als het beloningscentrum. Hoe handig zou het zijn als dit centrum daadwerkelijk zou bestaan in de buitenwereld.
Schat! Ik ga even naar het beloningscentrum  kan ik iets voor je meenemen? Ja graag, een onsje genot en een kilo blijdschap!

Wanneer het suiker onze smaakpapillen op de tong aanraakt, wordt er direct een seintje naar de hersenen gestuurd.
Met een alarmbel word ons beloningscentrum wakkergeschud.
Daar zorgt het stofje dopamine voor.
Het beloningscentrum zegt als het ware goed gedaan, dit is wat je wilt,  stop niet en neem vooral nog wat meer.
Het geeft je een prettig en een gelukzalig gevoel. Het neemt je als het ware heel eventjes over, helaas is dit gevoel maar kortstondig en snel uitgewerkt. De meeste mensen hebben meteen spijt, shit had ik dat nou echt nodig?

Waarom je iedere keer toegeeft aan die reep chocola terwijl je het niet wilt heeft te maken met een conflict in onze hersenen. Het beloningscentrum kan namelijk geprikkeld worden door dingen die we helemaal niet nodig hebben zoals geraffineerde suiker.

Je hebt vast wel eens gehoord van de neocortex. De neocortex heeft o.a. als taak de conflicten tussen verlangens en het verstand in goede banen te leiden. Op de een of andere manier wint het verlangen het bij een verslaving van onze ratio. Niet te onderschatten dat ons geheugen ook een gigantisch grote rol heeft. De herinnering aan die reep chocola maak ons alleen al watertanden. Het weerstaan word steeds moeilijker voor ons, vooral als je nog midden in de verslaving zit.

Insuline en de alvleesklier

Zodra wij kauwen op voedsel gaat ons lichaam aan de slag. Onze spijsvertering begint al in de mond. Speeksel bevat enzymen om het voedsel om te zetten tot andere stofjes die kunnen worden opgenomen door ons lichaam.
Zo wordt zetmeel bijvoorbeeld omgezet tot glucose. Kauw maar eens lang op een stukje brood dit begint dit zoet te smaken.
Speeksel bevat ook antibacteriële enzymen die ervoor zorgen dat ziekteverwekkers in je eten gedood worden.

Na het kauwen komt ons voedsel in de maag terecht, om vervolgend langzaam doorgestuurd te worden naar de darmen. Enzymen uit onze darmen zetten suiker om in twee soorten moleculen: glucose en fructose. 

Onze alvleesklier word aan het werk gezet. In de alvleesklier zit een groepje cellen die de eilandjes van Langerhans worden genoemd. De naam insuline komt van het Latijnse woord voor eiland (insula). Deze eilandjes zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van insuline.

Wanneer je iets eet, dan wordt er altijd insuline aangemaakt. Het glucose, afkomstig uit de koolhydraten die je eet is de brandstof voor al onze cellen. Brandstof is nodig voor onze spiercellen, of onze hersencellen om helder na te kunnen denken. Wanneer je teveel koolhydraten (suiker) eet dan slaat het lichaam dit op in onze vetcellen. Vetcellen zijn helaas zeer rekbaar en hebben veel ruimte voor opslag. 

Ontwenningsverschijnselen

Zoals alle verslaafden hebben suiker junkies een overweldigende behoefte aan suiker oftewel koolhydraten. Zonder suiker functioneren ze gewoon niet lekker.

Als een verslavend goedje een langere tijd ingenomen word dan past het lichaam zich hierop aan. Je voelt de effecten steeds minder of helemaal niet meer. Denk aan wiet of harddrugs.

Of suiker voor jou verslavend is daar kun je gemakkelijk achter komen door middel van dit experiment. Elimineer suiker voor 14 dagen geheel uit je dieet en ervaar wat er met je gebeurt. Let vooral op welke symptomen jou de eerste dagen vooral opvallen.

Je lichaam is eerste een tijdje in shock!  Doorzetten en verduren is het enige wat helpt je moet er even doorheen. Onderstaande symptomen van afkickverschijnselen worden vaak gedeeld. Heb je nergens last van? Dan zul je waarschijnlijk minder verslaafd aan suiker zijn geweest dan je had gedacht.

  • Hoofdpijn
  • Duizelig
  • Honger en gammel op de maag
  • Continue denken aan zoetigheid
  • Rusteloos
  • Moe en futloos
  • Chagrijnig/ emotiewisselingen
  • Diarree of obstipatie

Waarom houden wij van suiker

Evolutionair heeft het beloningscentrum een belangrijke functie, het garandeert het overleven van een soort. Het schijnt dan onze genen nog vrijwel hetzelfde functioneren als die van onze verre voorouders uit de oertijd.

In de oertijd had eten van zoetigheid een functie, het was zelfs van levensbelang. In die periode moest de mens nog moeite doen om eten te vinden. De mannen gingen op jacht en de vrouwen gingen het bos in op zoek naar plantaardig voedsel zoals besjes en dergelijke.

Het was normaal dat er uren voorbij gingen voordat er voedsel gevonden werd. Wanneer men dan op iets calorierijks stuitte zoals een honingraat of een struik met bessen, dan zeiden de hersenen: Eet hiervan zoveel als je kunt NU! Dit had als doel om snel het energiepijl weer omhoog te krikken zodat je verder kon met je activiteiten.

Vaak hadden de vrouwen baby’s en gaven borstvoeding waardoor extra energierijk voedsel ook zeer welkom was.
Ook voor de mannen was een snelle energiepiek nodig. Na een hele dag jagen hadden zij berehonger en waren zij door hun energie heen.
Snelle koolhydraten bestaande uit suiker zorgden ervoor dat ze vlot hun energie weer terug kregen. Dan had men weer de kracht om het gevangen wild te villen en boven het vuur te grillen.

Dit signaaltje in de hersenen na het proeven van zoetigheid is na duizenden jaren nog steeds hetzelfde. Bedenk maar eens: in een restaurant na het voor en hoofd gerecht is er altijd nog wel ruimte voor een lekker toetje, hoe veel je ook gegeten hebt.

Moedermelk heeft ook een natuurlijke zoete smaak. Baby’s reageren doorgaans ook altijd erg positief op het proeven van hun eerste fruithapje. Als van nature houden mensen wij van een zoetige smaak. Nu wij begrijpen  hoe dit te verklaren valt kunnen wij andere beslissingen maken. Suikers zijn koolhydraten en koolhydraten geven ons snel energie. Maar tegenwoordig jagen wij niet meer, er is genoeg eten omhanden waardoor wij niet hoeven te verhongeren.  

Is suiker gezond?

Je zult denken is suiker dan niet gewoon gezond voor ons? Suikerbieten en rietsuiker zijn toch gewoon planten dus natuurlijk? Het klopt een suikerbiet een natuurproduct, maar niemand eet een suikerbiet of rietsuiker rauw toch?
Om een suikerbiet om te toveren tot een kunstmatig gevormd suikerklontje, daar gaat een heel fabrieksproces aan vooraf.  Wat gebeurd er in de fabriek, uit de suikerbiet worden alle nuttige voedingstoffen, zoals mineralen en vitaminen gefilterd en weggegooid. Wat overblijft is een pure geconcentreerde vorm van suiker.

En onze alvleesklier reageert hier wel degelijk anders op dan bij fruit. Het suikergehalte stijgt namelijk veel sneller dan bij groente, en het bereikt een veel hogere suikerpiek weer gevolgd door een harde daling (honger)

Door deze hoge piek word onze alvleesklier keihard aan het werk gezet. De alvleesklier moet mega veel insuline aan maken om het suiker om te zetten tot energie.
Eet je regelmatig geraffineerde suiker dan zal je alvleesklier uiteindelijk uitgeput raken. Hij heeft het er steeds moeilijker mee om insuline aan te maken. Daardoor zal hij steeds slechter gaan functioneren. Je zou kunnen zeggen dat je de alvleesklier richting een burn-out stuurt. Dit heet insuline resistentie. Het afkicken van de hoeveelheid aan suikerinname is daarom essentieel om gezond te blijven en geen diabetes te ontwikkelen.